Noah heeft ervoor gekozen eerst een tekst rond te delen en dan
achteraf vragen te beantwoorden.
Waarom krijgen jullie deze tekst?
Jullie zullen je nu wel afvragen waarom jullie deze tekst krijgen. Wel
jullie zullen ook al wel gemerkt hebben dat ik soms raar en druk doe.
Sommigen hebben er misschien wat last van, anderen moeten ermee lachen,
sommigen doen mee en dan wordt het geregeld wel eens druk in de klas.
Er is een reden waarom ik soms zo doe: ik heb namelijk het Syndroom van
Gilles de la Tourette.
De leerkrachten hebben gevraagd om het aan jullie te vertellen en wat
uitleg te geven over wat ik juist heb. Vooral omdat het nog al eens druk
wordt in de klas of omdat ik soms raar reageer. Ik hoop en de leerkrachten
waarschijnlijk ook, dat het nadat jullie alles weten, een beetje rustiger
zal worden op school.
Hierna vind je eerst een theoretische uitleg over wat Tourette eigenlijk
is. Er zitten wel een paar moeilijke woorden bij, die zal ik proberen
te verklaren op het einde van de tekst.
Daarna heb ik geschreven hoe het voor mij is om Tourette te hebben. Dat
is niet gemakkelijk om uit te leggen, ook al omdat ik eigenlijk niet graag
uitleg geef en zeker niet graag voor de klas praat. Daarom heb ik hier
dan ook geprobeerd om het allemaal op te schrijven. Ik hoop dat het voor
jullie nu een beetje duidelijker zal worden waarom ik sommige dingen zeg
en doe.
Als jullie na het lezen van deze tekst nog vragen hebben, mag je die altijd
stellen. Ik zal ze proberen zelf te beantwoorden en als ik dat niet kan,
mogen jullie die altijd naar mij thuis mailen of aan de Tourettevereniging
stellen. Dan zullen mijn ouders en de mensen van de vereniging zeker hun
best doen om jullie te antwoorden.
Wat is het Gilles de la Tourette syndroom?
Het Tourette syndroom (TS) is een neurologische stoornis (de neurologie
is de wetenschap die zich bezighoudt met de zenuwen en de organische zenuwziekten)
die gekenmerkt worden door allerlei tics.
Dit zijn ongewilde, plotse en vlugge bewegingen die zich herhaaldelijk
op dezelfde manier voordoen. Enkele voorbeelden zijn oogknipperen, schoudertrekkingen,
grimassen van het gelaat, dingen MOETEN zeggen, geluidjes maken, enz…
er zijn geen exacte cijfers bekend, maar tegenwoordig schat men het aantal
mensen met TS op 1/100.
Het syndroom komt 3- tot 4- maal zoveel voor bij jongens als bij meisjes.
Gemiddeld wordt iemand die TS krijgt voor het eerst geconfronteerd met
de stoornis rond zijn 6de levensjaar en altijd vóór zijn
21ste verjaardag.
Sommigen hebben naast allerlei tics ook last van dwanggedachten en dwanghandelingen,
aandachtstoornissen met of zonder hyperactiviteit, leermoeilijkheden of
gebrekkige impulsiviteitcontrole. De oorzaak van deze symptomen is nog
niet vastgesteld, maar recent onderzoek wijst naar een stoornis in de
werking van bepaalde scheikundige stoffen in de hersenen. Wanneer de symptomen
erg hinderlijk zijn, kan medicatie verbetering brengen. Maar de voornaamste
behandeling bestaat uit begrip van de omgeving!
Meer informatie over TS vind je bij de Vlaamse vereniging Gilles de la
Tourette (Jozef Nauwelaartstraat 7, 2110 Wijnegem) of op hun website:
www.tourette.be
Aarzel niet om contact op te nemen met hen indien je met vragen zit.
Welke tics en problemen ik heb.
Ik heb ook last van tics, je hebt waarschijnlijk wel al gezien dat ik
mijn ogen soms wat lang toe doe of dat ik ze naar boven rol.
Ik doe ook iets met mijn schouder en mijn nek en zet mijn been soms raar
neer. Je zou denken dat dat niet zo erg is, maar als je dat dag in, dag
uit steeds opnieuw moet doen, dan gaat dat pijn doen.
En zelfs als het pijn doet, kan ik het nog niet stoppen en daar word ik
dan kwaad en slechtgezind van.
Je kunt zeggen, als iets pijn doet, dan stop je daar toch gewoon mee!
Wel dat is juist het probleem, WIJ KUNNEN NIET STOPPEN, hoe vervelend
de tic ook is. Je kunt het misschien vergelijken met heel erge jeuk en
je mag niet krabben. Dan ga je ook heel de tijd aan die jeuk zitten denken
en kan je je aandacht niet bij de andere dingen houden.
De tics wisselen ook altijd, je doet een tijdje hetzelfde en dan gaat
dat weg en komt er een andere voor in de plaats.
Ik maak ook geluidjes maar die kan ik soms even inhouden, zodat je ze
niet hoort. Ook zijn er soms woorden of opmerkingen die niet echt gepast
zijn, die er dan ineens toch uitfloepen, meestal op momenten dat het echt
niet kan. Het kan zijn dat ik al wel eens iets lelijks heb gezegd tegen
iemand van jullie, maar dat is niet altijd zo bedoeld.
Soms moet ik ook iets bepaald aanraken en als ik dat niet doe, kan ik
mij moeilijker concentreren want dan zit ik altijd aan dat ding te denken.
Ik wil soms ook ineens rechtstaan of ronddraaien of dingen anders zetten.
Als ik dus in de klas ineens rechtsta en ronddraai of zo is dat niet
om de clown uit te hangen, maar omdat ik dat even moet doen. Dat zijn
die dwanghandelingen en als jullie dat dan ook gaan doen of er beginnen
mee lachen, is het voor mij weer veel moeilijker om ermee te stoppen en
dan worden de leerkrachten kwaad en dat is voor niemand plezant.
Ik zou daarom met jullie iets willen afspreken, als ik een beetje raar
begin te doen, probeer er dan niet op te letten, dan is het veel vlugger
over en dan is het voor iedereen gemakkelijker.
Als ik iets begin te doen, kan ik ook moeilijk stoppen en omgekeerd ook,
direct aan iets beginnen, is ook niet gemakkelijk, dat is wel eens vervelend
bij toetsen.
Ik vergeet ook heel vaak dingen, daardoor heb ik regelmatig een kaft of
een boek niet bij en dan is het weer gedonder! Misschien kan iemand van
jullie me ’s avonds even vragen of ik alles bijheb, dat zou heel
plezant zijn.
Ik denk dat ik nu het meeste wel heb gezegd. Er zullen nu misschien wel
dingen duidelijker worden voor sommigen van jullie. Ik kan natuurlijk
ook niet alles op mijn Tourette steken en ik moet ook leren om het een
beetje onder controle te krijgen. Daarom en ook omdat ik hier graag op
school zit, is er samen met de leerkrachten en mijn ouders en Erik Buelens,
een psycholoog, die veel weet over Tourette en mij heeft geholpen om zelf
wat meer te begrijpen over de dingen die met mij gebeuren, een systeem
voor mij bedacht. Maar daar kan meneer (leerkracht) jullie meer over vertellen,
want ik weet daar zelf nog niet zoveel over. |