Geachte juffrouw en medeleerlingen,
ik ga jullie vandaag vertellen over het Tourette syndroom.
Waarom wil ik daar over vertellen?
Omdat ik dat zelf heb.
Wat is dat nu eigenlijk?
Vanaf mijn 7 jaar had ik soms last van plotse, vlugge ongewilde bewegingen.
Deze bewegingen noemt men tics.
Ook maak ik soms geluiden die andere mensen storen, maar waar ik helemaal
niets kan aan doen.
Soms maken mijn armen, mijn hoofd, of mijn ogen rare bewegingen.
Ik probeer deze bewegingen te doen stoppen. Soms lukt dat, maar als ik
die tics tegenhoud kan ik me niet goed concentreren in de klas.
Ik probeer die bewegingen tegen te houden omdat ik ze heel erg vervelend
vind, voor mezelf, en ook voor de leerlingen die mij dan misschien heel
raar gaan vinden.
Als ik dan in de klas mijn tics inhoud, heb ik er thuis achteraf nog meer
last van.
Ook word ik soms heel boos als ik iets niet eerlijk vind, en dan durf
ik iemand wel eens een trap geven. Ik heb daar dan achteraf spijt van.
Ik ben ook nooit lang boos.
Soms heb ik ook last van gedachten die niet uit mijn hoofd willen.
Ik zal een voorbeeld geven: Ik heb een nieuwe fiets gekregen, en omdat
de voorband zo hard was opgepompt, is die maandag ontploft. Ik moet telkens
aan mijn fiets denken, en als ik thuis ben moet ik altijd naar mijn fiets
gaan kijken. Als ik dat niet doe kan ik niet verder werken. Ik verlies
daardoor veel tijd.
Ook betrap ik mezelf erop dat ik soms alles MOET tellen.
Bijvoorbeeld: bladen van een blocnote, mijn potloden, de rekenoefeningen
die ik moet maken. Als ik dan enkele oefeningen gemaakt heb, moet ik weer
tellen hoeveel ik er nog moet maken. Dit is natuurlijk allemaal tijdverlies
en daardoor begin ik dan weer te laat en heb de oefeningen niet af.
Ik vind het helemaal niet leuk dat ik dit heb, soms ben ik daar verdrietig
om. Soms is er wel eens iemand die aan mij vraagt: waarom schud jij zo
met je hoofd?
Daarom dacht ik, ik zal er eens een spreekbeurt over geven. Als jullie
hierover nog vragen hebben, mogen jullie die nu stellen. Ook wil ik jullie
danken voor je aandacht. |