De mama van Tim schreef een goed opgestelde brief aan de leerkracht
van haar zoontje om uit te leggen wat Tourette is en welke symptomen het
specifiek bij Tim veroorzaakt.
Het Syndroom van Gilles de la Tourette
TS is een aangeboren neurologische aandoening die vier keer meer jongens
treft dan meisjes. Naar schatting lijden 1 op 50 mensen aan TS, maar TS
wordt meestal niet of fout gediagnosticeerd
Tourette zit in je genen (en is dus erfelijk) en heeft zeker niets te
maken met opvoeding of aanpak, verwend zijn of stout of wat dan ook.
Bij kinderen met Tourette reageren de hersenen o.a. overmatig op dopamine,
een stof die in ieders hersenpan aanwezig is.
Tourette wordt meestal voor het eerst opgemerkt rond de leeftijd van zes
à zeven jaar, kent zijn hoogtepunt rond de puberteit en zwakt dan
af na de adolescentie. Helemaal weggaan, doet het nooit, vermits het hier
wel degelijk om een afwijking in de hersenen gaat.
Tourette uit zich (naast de tics) in allerlei gedragingen en geen twee
kinderen met Tourette zijn dezelfde.
Hieronder wat gedragingen die kenmerkend zijn voor Tourette en ook bij
Tim (in meer of mindere mate) voorkomen.
- Motorische tics waaronder vooral aangezichtstics: gekke bekken trekken,
op lippen bijten, tandenknarsen, neus bewegen, … Maar ook andere,
vb. met de vingers knippen, vingers op een bepaalde manier in elkaar
haken, in zijn eigen gezicht krabben, echopraxie (iemands handeling
nabootsen en blijven nabootsen, vb. scheel kijken)…
- Vocale tics: neus ophalen, keel schrapen, kuchen, sissen tussen de
tanden, echolalie (nazeggen van iemand anders), palilalie (eigen woord
of zin herhalen omdat het zo goed klinkt), coprolalie (grof taalgebruik
terwijl het kind niet zo opgevoed is), …
Deze tics komen natuurlijk niet allemaal gelijktijdig voor! Tics
komen en gaan zoals golven. Een nieuwe tic komt opzetten, neemt in hevigheid
toe, heeft een hoogtepunt, zwakt weer af, valt weg. Een nieuwe tic komt
opzetten, enz. enz. Meestal heeft Tim een aantal weken dezelfde tic die
in hevigheid toeneemt en dan weer wegebt. Soms is hij dan een aantal dagen
of zelfs weken ticvrij tot de volgende tic zich aandient en dit zo al
vanaf het eerste leerjaar. Tics kunnen erg hevig zijn en ontzettend storend,
maar gelukkig valt dat momenteel heel goed mee bij Tim.
Tics zijn ongewilde acties. Veel kinderen met Tourette proberen
ze ook zoveel mogelijk te onderdrukken (vb. in de klas, bij de dokter,
bij vreemden) met dan een explosie van tics in een onbewaakt moment (of
bijvoorbeeld wanneer ze thuiskomen van school en in Tim zijn geval erg
opvallend na een weekend bij papa).
Tics nemen toe bij spanning of juist in een heel ontspannen/veilige omgeving.
Bij Tim zie je dit laatste duidelijk wanneer ik ’s avonds voorlees,
dan ‘tict’ hij enorm. Tics nemen af tijdens het geconcentreerd
uitvoeren van boeiend werk vb. educatieve spelletjes op de computer (‘vechtspelletjes’
hebben bij hem dan weer een omgekeerde werking omwille van de spanning/stress).
- Het vertonen van dwangmatige gedachten of dwangmatig gedrag is ook
een kenmerk van TS. Tim heeft voor bepaalde dingen echt rituelen (vb.bij
het slapengaan) die niet mogen verstoord worden of hij panikeert. Hij
houdt zich ook strikt aan bepaalde regels (gordel aan alvorens de wagen
te starten, nooit naast een zebrapad oversteken, niet schuin oversteken).
Elk stuk speelgoed heeft zijn eigen plek en moet in de juiste doos bij
opruimen.
Hij telt ook alles vb. de seconden terwijl ik een handeling uitvoer
(‘Mama ik kon tot x tellen terwijl jij y deed’). Maar ook
straatstenen, aantal stappen tijdens een wandeling, auto’s die
voorbijrijden, en noem maar op.
Vanuit dit dwangmatige is het persevereren ook een probleem: het niet
kunnen ophouden met een bezigheid wanneer dat van hem verlangd wordt,
er maar blijven mee doorgaan (vb. iets tot in het oneindige herhalen.
Ik zeg van te stoppen en dan doet hij eerst toch nog fluisterend of
zelfs in stilte verder).
En ook dat doordrammerige komt hieruit voort. Wanneer Tim een bepaald
idee heeft over iets, is hij daar moeilijk van af te brengen. Wil ook
vaak alles op zijn manier zien gebeuren, duldt vaak geen tegenspraak,
kan moeilijk overweg met kritiek.
- Kinderen met Tourette zijn vaak ook angstiger. Dramatiseren vlugger.
Tim is erg bang in het donker of om alleen boven te zijn, bang voor
‘slechte mensen’, bang dat mama zal sterven, …
- Veel kinderen met TS (en Tim zonder twijfel) hebben ook te kampen
met ADHD. Dit lijdt in de eerste plaats tot bewegingsonrust en overbeweeglijkheid:
zitten prutsen, draaien en keren, benen onder het zitvlak, schuin op
de stoel, wiebelen met de benen, …
Maar ook een algemeen wriemel- en druk gedrag.
Andere gedragingen die samenhangen met ADHD: concentratie-stoornissen,
snel afgeleid zijn, de indruk wekken op een andere planeet te zitten (niet
luisteren), steeds uit de lucht komen vallen, vanalles vergeten, impulsief
zijn en daardoor ook vaak opeens agressief (terwijl het eigenlijk lieve
kinderen zijn), sociaal onaangepast gedrag vertonen (ook weer door die
impulsiviteit), een slecht korte termijngeheugen hebben (mondelinge opdrachten
zijn een ramp, gaan het ene oor in en het andere uit, worden vergeten
of gewoon niet gehoord, huiswerk heeft hij vaak niet mee…)
- Ze hebben vaak inslaapmoeilijkheden en kunnen ’s morgens niet
uit hun bed. Reageren nog meer op prikkels wanneer ze vermoeid zijn,
een goede nachtrust is dus heel belangrijk.
- Hebben een slechte motoriek zowel grove (zijn nogal houterig en soms
zelfs ronduit lomp) als fijne. Hebben meestal een traag schrijftempo,
schrijven slordig en onduidelijk, van klein naar groot en krampachtig.
De ene dag schrijven ze beduidend beter dan de andere (kijk maar eens
in zijn schriften) wat vaak op onbegrip stuit, maar dat hangt samen
met de golfbeweging van hun ticgedrag.
- Ze hebben vaak een meer kinderlijke manier van reageren en geen innerlijke
rem. Tim raakt snel ontmoedigd, reageert gemakkelijk verongelijkt, begint
snel te wenen.
Maar hij kan evengoed om een kleinigheid onstuimig blij zijn!
- Hoewel deze kinderen vaak chaotisch van aard zijn en geen orde kunnen
houden (kijk maar eens in zijn boekentas of bank) hebben ze nood aan
structuur.
- Nemen vaak alles heel letterlijk op. Vb. Loop door. (Ik moest toch
lopen?) Je mag aan tafel komen. (Ik moet dus niet?) Doe niet stom. (Ah
neen, want ik kan praten). Tim heeft dit héél erg, terwijl
hij donders goed weet wat we bedoelen. Hij doet dit gewoon als spelletje,
om ons te ‘plagen’ lijkt het wel. Maar eigenlijk is het
ook dwangmatig gedrag. Hij weet wel beter, maar kan het niet laten…
En dan nog een paar dingen die echt typisch zijn voor Tim (elk Tourettertje
heeft naast Tourette natuurlijk ook nog zijn eigen karakter!) maar die
ook voor een groot deel samenhangen met Tourette:
- Zijn IQ (hij is hoogbegaafd) is in discrepantie met zijn EQ (door
Tourette is hij vaak nog wat kinderlijk in zijn manier van reageren
en vertoont hij vaak sociaal onaangepast gedrag) en dat geeft emotioneel
soms nogal eens problemen. Bovendien zorgt het ook geregeld voor conflicten
op school met andere kinderen.
- Hij komt vaak heel betweterig over, heeft voor alles een uitleg,
zwijgt geen minuut, onderbreekt wanneer je praat, is druk, druk, druk…
- Is heel erg ongeduldig.
- Is nogal perfectionistisch en bazig tegenover zijn broer (en vast
ook tegenover medeleerlingen)
- Heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel. Vindt al gauw iets ‘niet
eerlijk’.
- Praat vaak met veel te luide en geforceerd hoge stem.
- Prutst met alles, knaagt aan alles.
- Heeft op alles wat aan te merken. Nooit is iets helemaal ok. Altijd
is er wel iets. Veters zijn te los of te vast, etiketten krabben, eten
is te warm of te koud, …Stoort zich vaak ook aan kleinigheden,
in onze ogen futiliteiten. Maakt van een mug een olifant.
- Heeft een grote verzamelwoede. Kan overal nog wel iets mee doen.
Verzamelt al jaren stenen (onze schouw is een schouwspel van stenen!).
- …
Natuurlijk zijn er ook heel wat positieve kanten aan mensen met Tourette.
Kanten die ik bij Tim zeker ook terugvind. Hij is gevoelig, oprecht, heel
erg lief, creatief, bezorgd, leergierig en nieuwsgierig en verwonderd
over de wereld rondom hem. Eigenlijk is het een prachtkind, maar dan eentje
met een gebruiksaanwijzing…
Momenteel krijgt Tim nog geen reguliere geneesmiddelen en dat wil ik
ook zo houden. We zitten nu op de boot van de voedingssupplementen en
daar is hij op het eerste zicht wel mee geholpen. Het enige nadeel is
dat hij een cocktail van allerlei zaken moet innemen: essentiële
vetzuren (omega 3-6-9), vitamine B-complex en vitamine B6 in hoge dosering,
sojalecithine, magnesium/calcium en zink.
Al deze stoffen dragen bij tot een betere prikkeloverdracht in de hersenen,
minder nervositeit, beter concentratievermogen en geheugen, meer innerlijke
rust, minder tics, … Daarenboven krijgt hij voor het slapengaan
Sedinal plus, wat het inslapen en doorslapen bevordert en de kans op nachtmerries
verkleint. Hierdoor staat hij beter uitgeslapen op en kan hij wereld rondom
hem beter aan. |